Alimentatia femeii insarcinate partea II – Interviu cu Dr. Mihaela Bilic

 

Alimentatia femeii insarcinate partea I – Interviu cu Dr. Mihaela Bilic

L: Am ramas insarcinata. Cea mai cunoscuta vorba este “sa mancam pentru doi”

DR: As modifica un pic proverbul asta, si as spune, in momentul in care sunteti insarcinate trebuie sa mancati de doua ori mai bine nu de doi ori mai mult. Adica, in momentul in care alegem alimentele ele trebuie sa fie de cea mai buna calitate, sis a contina cat mai ptin din caloriile goale sau caloriile nefolositoare organismului si care se pot transforma usor in grasime de deposit. Pentru ca cel mai mare risc in timpul sarcinii este ca mama sa manance prea mult si cateodata chiar alimente de calitate inferioara , astfel incat depozitele mari de grasime accumulate in timpul sarcinii vor avea effect nefavorabil atat asupra mamei cat si asupra fatului. Pentru ca un numar mare de kilograme al mamei poate da probleme la nastere, poate duce la un copil care sa aibe o greutate mai mare de patru kilograme . Deci, in nici un caz ingrasatul peste masura pe parcursul sarcinii nu garanteaza un copil sanatos si lisa de probleme pentru mama.

L Cate kilogram ear trebui sa castige o femeie in perioada sarcinii?

DR: Daca persoana respectiva este normoponderala, atunci undeva intre 10 si 15 kilograme , este considerat ca fiind ok.Daca avem problema de supraponderabilitate sau persoana respective este obeza , atunci numarul de kilograme nu trebuie sa fie mai mare de 10 pe parcursul sarcinii, intre 6si 10 kg, dar chiar si persoanele care sunt supraponderale inainte de sarcina, trebuie sa castige kilograme pe parcursul sarcinii. Deci, in nici un caz nu se vor apuca de cura de slabire, sau nu vor mentine aceslasi numar de kilograme, si ele se vor ingrasa. Pentru mamicile care sunt subponderale inainte de sarcina, ele atunci vor trebui sa castige undeva spre 18-20 de kilograme . Dar, media este intre 10 si 15 kilograme , cu argumentul ca kilogramele sunt castigate in ultimele semester ale sarcinii, deci chiar in prima perioada, in primele doua semester ale sarcinii, nici ratia calorica, nici numarul de kilorame nu trebuie sa creasca sectaculos. Deci in primele trei luni de sarcina femeia poate sa ramana cu aceasi greutate si la aceeasi doza caloric ape care o avea inainte de a ramane insarcinata pentru ca acumularea de kilograme vine abia spre finalul sarcinii . Este bine de stiut ca doar 25% din kilogramele acumulate sunt reprezentate de depozitele de grasime in sine, restul proin din greutatea placentei, din marirea volumului de sange al mamei, dindezvoltarea uterului, din dezvoltarea glandelor mamare , deci doar 25% din totalul celor 10-15 kilograme acumulate pe perioada sarcinii reprezinta grasime. Asa ca este bine sa avem o alimentatie ecilibrata  pentru ca nu cantitatea de grasime acumulata este importanta, ci dezvoltarea fatului si numarul de kilograme total.

L: De fapt cu ce se va modifica alimentatia unei femei insarcinate fata de regimul normal alimentar?

Dr: In primele saptamani si in primele luni, femeia insarcinata nu are nevoie de o suplimentare a ratiei calorice. Cele 10-15 kilograme accumulate pe parcursul sarcinii presupun , impartit pe toata aceasta perioada de 9 luni, o ratie calorica usor crescuta , insemnand intre 200 si 300 de calorii, in medie pe perioada sarcinii. 200-300 de calorii mai mult pe zi reprezinta nimica-toata, reprezinta 2 cani de lapte sau un sandwich. Deci, femeia insarcinata trebuie sa stie ca in acesta perioada nu este nevoie sa-si satisfaca toate poftele si toate placerile culinare de dragul copilului pentru ca de fapt organismul ei nu are nevoie de un aport exagerat de calorii. Pe periada semestrelor 3 si 4 de sarcina, suplimentarea este de 300, respective 400 de calorii pe zi, nu reprezinta o cantitate foarte mare transformata in mancare, si atunci aceste cantitati crescute trebuie sa provina din alimente de calitate foarte buna. Deci, daca tot mancati un pic mai mult, mancati alimente care sa fie sanatoase , cresteti consumul de legume, cresteti consumul de produse lactate slabe, de produse care sa contina mai mult fier pentru ca este nevoie de o cantitate foarte mare de fier in perioada aceasta, si nu mancati calorii goale din zahar sau un exces mare de calorii din grasime pentru ca ele nu fac bine nici mamei si nici copilului.

L: Despre suplimentele alimentare, despre vitamine? Ce ne puteti spune?

DR: Ca si inainte de sarcina, pe perioada sarcinii este nevoie de o cantitate mare de calciu si de o cantitate mare de fier. Aceste minerale pot fi obtinute din produsele alimentare bogate in calciu si respectiv in fier si din cauza aceasta suplimente in sine nu sunt obligatoiu sa fie consummate. Este important ca gravidele sa stie ca alimental perfect ca sursa de calciu din care se absoarbe foarte bine calciul este laptele si produsele lactate derivate , pentru ca acolo calciul este combinat cu vitamina D , si pentru ca, ca si ducatie si ca si cultura nu suntem obisnuiti sa mancam foarte mult lapte , doza normala pentru o persoana adulta ar fi jumatate de litru de lapte pe zi , lucru pe care nu il consuma nimeni.